Osobné ochranné pracovné prostriedky

Označovanie obuvi a informačné povinnosti pri predaji obuvi konečnému spotrebiteľovi

Označovanie obuvi a informačné povinnosti pri predaji obuvi konečnému spotrebiteľovi

Vzhľadom na pretrvávajúce veľké množstvo podnetov a sťažností pri predaji obuvi je v záujme Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) zvýšenie účinnosti ochrany spotrebiteľa pri predaji tohto sortimentu na jednej strane a na druhej strane objektívne a jednotné posudzovanie nedostatkov zistených pri kontrole. S problematikou označovania obuvi sa na SOI obrátili aj zástupcovia Zväzu kožiarskeho a obuvníckeho priemyslu SR a autorizovanej osoby Vipotest, s.r.o. Partizánske.

SOI v súvislosti s označovaním obuvi a informačnými povinnosťami kontroluje u predávajúcich dodržiavanie príslušných ustanovení právnych predpisov:

- zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o ochrane spotrebiteľa),

- Vyhláška MH SR č. 105/2001 Z. z. o označovaní materiálového zloženia obuvi (ďalej len vyhláška o materiálovom zložení).

Niektoré rozdielnosti pri posudzovaní označovania obuvi vznikajú preto, lebo STN 79 5600 Obuv, Spoločné ustanovenia, ktorá v bode 4.4 uvádza povinné údaje na oboch polpároch a v bode 7.1 povinné údaje na spotrebiteľských obaloch, nie je záväzná. Informačné povinnosti vyplývajúce z § 9 a § 10 zák. o ochrane spotrebiteľa sú všeobecne platné pre všetky druhy tovaru a preto umožňujú rôzne pohľady pri ich aplikácii na jednotlivé druhy tovarov.

Po vzájomnej konzultácii a pripomienkovaní došlo k dohode, že SOI bude kontrolovať, či sú na predávanej obuvi uvedené údaje nevyhnutné na identifikáciu:

aspoň na jednom polpáre:

- výrobca a dovozca (pri dovoze obuvi z krajín mimo Európskeho spoločenstva),

prípadne dodávateľa,

- materiálové zloženie (podľa vyhlášky o materiálovom zložení).

na oboch polpároch:

- veľkosť obuvi, prípadne obvodová skupina.

Pri uvádzaní veľkosti obuvi odporúčame naďalej používať spôsoby uvedené v platnej, hoci nie záväznej STN 79 5600, ktoré sú v praxi dlhodobo zaužívané. Uvádzanie obvodovej skupiny nie je povinné. V prípade, že výrobca, dovozca alebo distribútor obvodovú skupinu označí, bolo by vhodné použiť taktiež zaužívané označenie podľa platnej STN. Pri použití iného systému označenia či už u veľkosti alebo obvodovej skupiny bude potrebné, aby v predajni bola spotrebiteľom k dispozícii prevodová tabuľka rôznych systémov číslovania.

Kvalita a dátum výroby, vzor obuvi môžu byť uvedené na obuvi, jej obale alebo na priloženom letáku. V prípade, že tieto informácie nie je účelné takto uvádzať, na požiadanie ich predávajúci preukáže v sprievodnej dokumentácii.

Podľa § 496 ods. 2 Občianskeho zákonníka (OZ) predávajúci je povinný predať tovar v priemernej strednej (obvyklej) akosti. Podľa § 3 zákona o ochrane spotrebiteľa predávajúci je povinný predávať výrobky v kvalite ustanovenej osobitnými predpismi alebo v bežnej kvalite. Bežnou kvalitou sa rozumie kvalita, ktorá nie je ustanovená osobitnými predpismi a výrobok nevykazuje zjavné vady, na ktoré je predávajúci povinný spotrebiteľa upozorniť.

V zmysle § 9 ods. 4 zák. o ochrane spotrebiteľa je predávajúci ďalej povinný riadne informovať spotrebiteľa o vlastnostiach predávaných výrobkov, o spôsobe použitia (t.j. o účele použitia obuvi) a údržby výrobku a o nebezpečenstve, ktoré vyplýva z jeho nesprávneho použitia alebo údržby. Ustanovenia § 9 aj § 10 zákona umožňujú uvádzať takéto informácie v priloženom písomnom návode. Tieto informácie musia byť pravdivé, jasné, zrozumiteľné, nesmú spotrebiteľa priviesť do omylu a musia byť v štátnom jazyku.

Okrem označovania bude SOI kontrolovať dodržiavanie povinností v súvislosti s reklamáciami v zmysle ustanovení § 13 a § 19 zákona o ochrane spotrebiteľa.

V § 19 ods. 4 je predávajúcemu daná povinnosť, aby on alebo ním poverený pracovník rozhodol o reklamácii ihneď, v zložitých prípadoch do 3 pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie vady. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Za vybavenie reklamácie sa považuje oprava, výmena, vrátenie peňazí, poskytnutie zľavy alebo zamietnutie a vrátenie reklamovaného výrobku.

Pretože sa bežne stáva, že predávajúci síce prijme reklamáciu, ale nerozhodne o ďalšom spôsobe jej vybavenia ani ihneď ani do 3 pracovných dní, v súlade s týmto ustanovením bude SOI kontrolovať, ako bolo o prijatých reklamáciách rozhodnuté, či ihneď, resp. do 3 dní. V prípade, že predávajúci nepreukáže odborné posúdenie a kompetentný pracovník (v zmysle § 19 ods. 2) nebude vedieť preukázať, ako bolo o reklamácii rozhodnuté, bude SOI predávajúceho viniť z nedodržania § 19 ods. 4, nakoľko nerozhodol v lehote ihneď ani do 3 pracovných dní, ani nedal vadu výrobku odborne posúdiť.